RecSys 2020 (4) Day2 , Keynote (2)
2つめの Keynote.
Bias in Search and Recommender Systems
推薦システムはその構成上さまざまなバイアスがあり、それらはデータやアルゴリズムなどに起因する。このKeynote ではいろいろなバイアスを紹介していました。Long Paper でさまざまなバイアスとそれを測定したり、克服したりするものが多かったので、その事前知識として面白かったです。
紹介されていた、バイアス。
- Data Bias / Web Spam
- Economic bias in links
- Cultral bias in content
- Linguistic bias : 英語と中国語で半分
- geographical bias
- gender bias
- Engagement / Activity Bias
- Popularity bias in recommender system
- self fullfilling prophecy
- IR evaluation methodology
- Get rid of popularity bias
- Activity bias also affects content
- Social bias : Amazon のフェイクレビュー問題
- Quality of the content??
- Attention Bias : The Digital Dessert
- Sampling Size bias
- Algorithm bias
- interaction bias
- exposure or presentation bias / position bias , ranking bias/ social bias(星とか)
- ranking bias in web search
- second order bias
- feedback loop bias / filter bubble とか / eco chamber of the recommender system
さて、Fairness と Ethicsを保つために、我々に何ができるのか、という問に対して、いろいろ提言がありました。他にもありますが、まずは科学者としての倫理観を保つところですかね。